الملخص: جاءت خطط الحمراوات ضمن أحياء مدينة الفسطاط حيث تكونت من ثلاثة أجزاء عُرفت الأولي منها بالحمراء الدنيا والثانية بالوسطى والثالثة بالقصوى. وكان موقعهم الثلاثة شمال غرب مسجد عمرو بن العاص فوق بعضهم علي الترتيب وذلك علي نهر النيل مباشرة فكانت الحمراء الدنيا في الأسفل ثم الوسطى فوقها ثم القصوى علي التوالي. وسميت الحمراوات الثلاثة بهذا الاسم نسبة إلى عنصر الروم الذين أقاموا بها بعد الفتح، وهم قوم أتوا مع جيش عمرو بن العاص من الشام عند فتح مصر وكان تخصيص هذه الأماكن أمراً ضرورياً لهم على اعتبار أن كل قبيلة كان لها خطة محددة تقيم بها ويُطْلَق اسمها عليها، ثم أقام معهم قوم من الروم الذين فضلوا البقاء في مصر بعد فتح المسلمين لها، ولذلك نرى أن خطط الحمراء كانت متزامنة في التأسيس مع باقي الخطط الأخرى داخل الفسطاط. وقد أقام مع هؤلاء الروم بعض البطون العربية أيضاً وقت الفتح وظلوا معهم على الدوام، ثم كان هناك عنصر ثالث أقام في هذه الحمراوات وهم الأقباط المصريون، فاكتسبت الصفة المدنية مع مرور الزمن بعد أن كانت عسكرية، خاصة بعد تراجع نهر النيل وإضافة أراضٍ جديدة لحدود الحمراوات الثلاثة من الجهة الغربية ثم تعمير هذه المناطق بعد سكن الناس بها. وقد تأثرت تلك الحمراوات بفترات الضعف والقوة التي مرت على مدينة الفسطاط وازدهرت الحمراء القصوى فيما بعد وأصبح بها مقر الحكم والإدارة بعد تأسيس ضاحيتي العسكر والقطائع بها. Abestract: The Al-Hamra plans came within the neighborhoods of the city of Fustat, as it consisted of three parts, known as the first The lowest one is red, the second one is the middle one, and the third one is the maximum one. Their three locations were northwest of the Amr ibn al-Aas Mosque, on top of each other, respectively, directly on the Nile River. The red one was at the bottom, then the middle one above it, then the farthest one, respectively. The Three Reds were given this name in reference to the Romans who resided there after the conquest. They were a people who came with the army of Amr ibn al-Aas from the Levant when Egypt was conquered, and the allocation of these places was necessary for them, given that each tribe had a specific plan in which it resided and gave its name to it. Then a group of Romans settled with them who preferred to remain in Egypt after the Muslims conquered it. Therefore, you see that the plans of Al-Hamra were simultaneous in founding with the rest of the other plans inside Fustat. Some Arab tribes also resided with these Romans at the time of the conquest, and they remained with them constantly. Then there was a third element that resided in these Hamrawat, namely the Egyptian Copts. It acquired a civilian character with the passage of time after it had been military, especially after the decline of the Nile River and the addition of new lands on the Hamrawat borders. The three from the western side, then these areas were reconstructed after people settled in them. These Al-Hamra areas were affected by the periods of weakness and strength that passed through the city of Al-Fustat, and Al-Hamra Al-Aqsa later flourished and became the seat of government and administration after the establishment of the Al-Sukkar and Al-Qataa’i regions With it.
عبدالعال, أ.م.د/آمال عبدالعاطي السيد. (2024). خِطط الحمراوات الثلاثة بالفُسطاط في الفترة (21ه-567ه/641م-1171م). التاريخ والمستقبل, 38(75), 793-850. doi: 10.21608/hfj.2024.314631.1158
MLA
أ.م.د/آمال عبدالعاطي السيد عبدالعال. "خِطط الحمراوات الثلاثة بالفُسطاط في الفترة (21ه-567ه/641م-1171م)", التاريخ والمستقبل, 38, 75, 2024, 793-850. doi: 10.21608/hfj.2024.314631.1158
HARVARD
عبدالعال, أ.م.د/آمال عبدالعاطي السيد. (2024). 'خِطط الحمراوات الثلاثة بالفُسطاط في الفترة (21ه-567ه/641م-1171م)', التاريخ والمستقبل, 38(75), pp. 793-850. doi: 10.21608/hfj.2024.314631.1158
VANCOUVER
عبدالعال, أ.م.د/آمال عبدالعاطي السيد. خِطط الحمراوات الثلاثة بالفُسطاط في الفترة (21ه-567ه/641م-1171م). التاريخ والمستقبل, 2024; 38(75): 793-850. doi: 10.21608/hfj.2024.314631.1158