الملخص: اهتمت مصر بالنقل النهري للبضائع ما بين العاصمة والإسكندرية إبان الخطة الخمسية؛ لرخصه عن النقل البري والسكك الحديدية، لنمو التبادل الاقتصادي، وقد ساعد على ذلك امتلاك مصر لثلاث طرق مائية متنوعة ما بين المدينتين، وامتلاكها لأساطيل نقل نهرية، تابعة لأربع شركات، ولعب النقل النهري دورًا مهمًا في التجارة الداخلية؛ إذ نقل سلع متنوعة: البترول، الحديد، الفوسفات، الطفلة، بذرة القطن، وأهمها هو السكر، ولعب النقل النهري الدور ذاته في التجارة الخارجية؛ لإرتباطه بميناء الإسكندرية، ونقل سلع: منتجات القطن، مشتقات البترول، الأسمدة، الكبريت، فحم الكوك، وأهمها الفحم، حاولت الحكومة زيادة نقل السكر والفحم نهريًا، لكنها فشلت؛ بسبب قلة الغاطس، وصغر الأهوسة. لقد تعددت معوقات زيادة النقل النهري، بعضها طبيعي، كالغاطس، ومعوقات بشرية، كالأهوسة، كذلك الكباري، وحاولت الحكومة من جانبها معالجة تلك المشكلات، وعملت الحكومة على تنمية النقل النهري، بإقامة المواني النهرية في: شبين الكوم، والمحلة الكبرى، كما أنشأت الحكومة قزقًا في ميناء أثر النبي بالقاهرة، وفي سبيل ذلك تعاونت مصر مع ألمانيا الشرقية والمجر ورومانيا؛ لإستيراد وحدات نهرية، أو لإقامة قزق أثر النبي.
Abstract Egypt took a keen interest in the river transportation of goods between Cairo and Alexandria during the five-year plan since it has been much cheaper than inland transportation and railways and to develop the economic exchange. This has been facilitated by the Egyptian ownership of three different waterways between the two cities as well as its possession of river transport fleets belonging to four companies. The river transportation played a significant role not only in domestic trade, transferring various commodities such as oil, iron, phosphate, clay, cottonseed, and most importantly sugar, but also in foreign trade being linked to Alexandria Port and transferring merchandise such as cotton products, petroleum derivatives, fertilizers, sulfur, coke, mainly coal. The government tried to increase the transferring of sugar and coal by river. However, it failed due to the lack of the draft and the small size of the locks. The expansion of river transportation has faced many natural impediments such as the draft. Moreover, it has been hampered by human constraints such as locks, Bridges. The government managed to solve these problems. The government attempted to enhance river transport by building riverine ports. It constructed public ports for loading and unloading in Shebin El-Kom and El-Mahalla El-Kubra. Furthermore, the government established slipway in Athr Al-Nabi's Port in Cairo. To that end, Egypt cooperated with Eastern Germany, Hungary, and Romania to import riverine units or establishing slipway of Athr Al-Nabi's Port.
عبدالرحمن, أ.م.د/ محمد سعد الدين سيد. (2024). النقل النهري للبضائع بين القاهرة والإسكندرية ١٩٦٥ - ١٩٧٠م. التاريخ والمستقبل, 38(76), 381-440. doi: 10.21608/hfj.2024.186478.1096
MLA
أ.م.د/ محمد سعد الدين سيد عبدالرحمن. "النقل النهري للبضائع بين القاهرة والإسكندرية ١٩٦٥ - ١٩٧٠م", التاريخ والمستقبل, 38, 76, 2024, 381-440. doi: 10.21608/hfj.2024.186478.1096
HARVARD
عبدالرحمن, أ.م.د/ محمد سعد الدين سيد. (2024). 'النقل النهري للبضائع بين القاهرة والإسكندرية ١٩٦٥ - ١٩٧٠م', التاريخ والمستقبل, 38(76), pp. 381-440. doi: 10.21608/hfj.2024.186478.1096
VANCOUVER
عبدالرحمن, أ.م.د/ محمد سعد الدين سيد. النقل النهري للبضائع بين القاهرة والإسكندرية ١٩٦٥ - ١٩٧٠م. التاريخ والمستقبل, 2024; 38(76): 381-440. doi: 10.21608/hfj.2024.186478.1096